Information till barn måste vara lättförståeligt genom att språket är enkelt och på samma språk som är det officiella i landet. Med andra ord ska exempelvis en mobilapplikation i Sverige, som riktar sig till barn, inte ha villkor som är skrivna på engelska. Dessutom finns företag som har fått sanktionsavgifter på grund av att de haft villkor på engelska, eftersom det nationella språket inte är det. Exempelvis ett stort företag som bedriver en mobilapplikation som många miljoner barn använder.
Information till barn måste vara lättförståeligt enligt GDPR
Barn har särskilda rättigheter enligt GDPR. Om ett barn ska lämna samtycke till något, är det extra viktigt att barnet förstår vad det innebär. Ett barn får i Sverige lämna samtycke om denne är över 13 år i vissa sammanhang. Medan vårdnadshavarens samtycke kan behövas vid andra fall. Det finns många företag som bedriver exempelvis sociala plattformar där målgruppen framförallt är barn. Därför är det viktigt att känna till att det finns särskilda regler. Barn har inte samma konsekvenstänk som vuxna och har därför särskilda skydd. Informationen som företag lämnar till barn får inte heller vara för omfattande eller komplext.
Direktmarknadsföring till barn under 16 år är otillåtet enligt marknadsföringslagen. Dessutom finns det reglerat i GDPR. Barn är i en särskilt utsatt situation och är inte lika medvetna om olika risker från deras handlingar på samma sätt som vuxna. Samtycke är en vanlig rättslig grund att använda vid behandling av personuppgifter som tillhör barn. De ska vara skyddade från skadlig mediapåverkan. Det är även viktigt att barnets bästa är i fokus på digitala plattformar.