Tillsyn av polisens belastningsregister

IMY har utfört en tillsyn av polisens belastningsregister på grund av felaktiga registerutdrag och deras hantering av personuppgifter enligt GDPR.

Mellan perioden 19 november 2019 till 23 januari 2020 har utskick av registerutdrag från belastningsregistret blivit felaktiga på grund av tekniska fel. 

IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) fick in anmälningar om att enskilda personer, som ansökte om att begära ut registerutdrag från belastningsregistret, fick utdrag som innehöll för få eller för många uppgifter. Av den anledningen valde IMY att utöva tillsyn av polisens belastningsregister och granska deras behandling av personuppgifter i systemet. 

Tillsyn av polisens belastningsregister

Totalt var det 448 enskilda personer som blev berörda av det inträffade då de begärt uppgifter om sig själva ur belastningsregistret. Registerutdragen innehöll för få eller för många uppgifter vilket lett till att innehållet varit felaktigt. I samband med att detta blev upptäckt, stoppades tjänsten för registerutdragen tillfälligt fram till dess att felet blev åtgärdat. Felet har uppstått i samband med uppdatering av det system och den tekniska plattform som polisen använder för registerutdragen. 

Vidtagna åtgärder 

Polisen har vidtagit följande åtgärder med anledning av de felaktiga registerutdragen: 

  • Publicerat ett pressmeddelande med information om det inträffade.
  • Underrättat samtliga enskilda berörda personer. 
  • Skickat ut korrekta registerutdrag till berörda personer. 
  • Begärt in felaktiga registerutdrag för att förhindra användning av dessa.
  • Uppföljning av uppdrag inklusive undersökning och riskbedömning av felaktiga registerutdrag.

Integritetsskyddsmyndighetens bedömning

IMY har konstaterat att Polismyndigheten har åtgärdat de tekniska felen som orsakat felaktiga registerutdrag och IMY vidtar därmed inga fler åtgärder.