Skydda barn från skadlig mediepåverkan

Digitala plattformar ska skydda barn från skadlig mediepåverkan enligt GDPR. Det finns ett flertal områden som det går att dela in skadlig mediepåverkan i. För företag som bedriver digitala plattformar är dessa tre områden inom mediepåverkan viktiga att ha kännedom om: skadligt medieinnehåll, kommunikativt handlande och interaktionsdesign. Nedan kan du läsa mer om dessa tre områden.

Skadligt medieinnehåll 

Skadligt medieinnehåll handlar om sådant som kan resultera i negativa konsekvenser för barn. Exempelvis innehåll som visar våld. Med andra ord, innehåll som kan resultera i att ett barn till exempel  får svårt att sova eller får mardrömmar. 

Skadligt kommunikativt handlande 

Ett exempel på skadligt kommunikativt handlande, som tyvärr ofta förekommer på digitala plattformar, är nätmobbning. Dessutom är hot och hat exempel på skadligt kommunikativt handlande. Utöver detta är frågor som handlar om beroenden också en del av skadligt kommunikativt handlande.

Skadlig interaktionsdesign 

Detta är också en del av skadlig mediepåverkan som företag som tillhandahåller exempelvis en digital plattform för barn, måste se till att följa. Ett exempel på skadlig interaktionsdesign är ifall en plattform ber användaren att publicera känsliga bilder på sig, som kan anses vara personliga. 

Digitala plattformar ska skydda barn från skadlig mediepåverkan 

Medieinnehåll som kan medföra negativ påverkan för barn är skadligt innehåll. För företag som tillverkar eller bedriver digitala plattformar med unga användare, är det viktigt att noga se över ifall det förekommer skadligt innehåll. Exempelvis gäller det sociala medier som unga har tillgång till. Dessutom är det viktigt att tänka på att det finns ett särskild skydd för barn enligt GDPR. Det är också viktigt att fokusera på barnets bästa. 

I vissa fall kan det vara lämpligt för företag att kontrollera åldern på en användare. Detta kan vara lagligt i vissa fall, men integritetskränkande i andra. Om en plattform kräver att personen är över en viss ålder, exempelvis 16 år, kan det räcka med att personen intygar att denne är över åldern (Istället för att användaren ska behöva ge sin exakta ålder eller personnummer).