En person har rätt till radering och rättelse av personuppgifter när ett företag behandlar personuppgifter som tillhör denne enligt GDPR (Dataskyddsförordningen). Med andra ord kan en person som har sina felaktiga personuppgifter behandlade hos ett företag rätt att begära att företaget gör en rättelse. Begäran kan även avse komplettering av uppgifter eller en begäran om radering.
Rätt till radering och rättelse av personuppgifter
Det kan vara så att personen vill begära rättelse för att denne exempelvis bytt namn eller telefonnummer och därför vill att företaget rättar uppgifterna. Därefter ska personen bli meddelad när det har skett en rättelse av personuppgifterna. Dessutom har personen rätt att begära att företaget raderar personuppgifterna, vilket vid sådana fall ska ske utan onödigt dröjsmål. Däremot ska det ske senast en (1) månad efter begäran, men i vissa fall går det att förlänga tiden med två (2) månader till.
Här är tre exempel på när personuppgifter som ett företag behandlar ska bli raderade.
- När de inte längre är nödvändiga för det syftet de blev inhämtade för.
- Om personen återkallar sitt samtycke och det är den rättsliga grunden för behandlingen.
- Om personen begär att inte få någon direktreklam eller att uppgifterna blir använda för profilering och direktmarknadsföring.
Efter att ett företag raderar personuppgifter på en begäran av en registrerad, ska personen bli meddelad om åtgärden. Precis som när en rättelse har skett. Däremot finns det vissa fall där ett företag inte behöver radera personuppgifter vid begäran. Exempelvis om det kräver en för stor insats av företaget eller om det är omöjligt att göra. I vissa fall har företaget en rättslig förpliktelse att behandla personuppgifterna och vid sådana fall kan radering inte heller ske på den registrerade personens begäran.