I Italien, har myndigheten som arbetar med ärenden inom GDPR, utfört granskningar av sociala medier som barn använder. Dessutom kommer de att fortsätta detta arbete. Det finns flera sociala medier som barn använder och enligt GDPR är reglerna striktare vid sådana fall. För att få behandla personuppgifter som tillhör barn, behöver företaget få ett samtycke till behandlingen. Dessutom måste informationen om vilka personuppgifter som blir behandlade, med vilken rättslig grund och syftet med behandlingen framgå på ett tydligt sätt som barn kan förstå. Därför ska ett företag inte ha villkor på ett språk som barnen inte förstår.
Granskningar av sociala medier som barn använder
I Italien har deras myndighet som arbetar med GDPR intensifierat sitt arbete gentemot sociala medier som barn använder. I Italien är det The Italian Data Protection Authority som har befogenhet att utfärda sanktionsavgifter.
Enligt GDPR, får ett företag behandla personuppgifter som tillhör barn som är över 16 år om företaget har fått ett aktivt samtycke till behandlingen. Däremot har varje land som är medlem i den europeiska unionen rätt att sänka åldern. Företag behöver därför ha någon typ av kontroll för att verifiera åldern på användaren, innan denne kan skapa ett användarkonto. I detta fall hade barnet, som endast var 10 år, lyckats skapa användarkonton på flera av de största sociala medier plattformarna.