Dataskyddsambassadörer är bra att ha på större företag

Dataskyddsambassadörer kan vara bra att ha på större företag eftersom det blir effektivare att sprida information om GDPR och dataskydd internt. En dataskyddsambassadör är som en koordinator. Därmed kan de förmedla ny information från ledningen till medarbetare. Alla företag behöver inte ha ett dataskyddsombud, men det är vanligt att många stora företag behöver det. Därför kan det finnas flera kontor och flera led mellan ledningen och alla medarbetare. På företagen är det många medarbetare som berörs av GDPR, eftersom de ofta arbetar med något som berör personuppgifter. 

Dataskyddsambassadörer är bra att ha på större företag

Medarbetare kan få roller som dataskyddsambassadörer och företaget bör skapa ett nätverk av dem. På så sätt blir det effektivare att få ut information om GDPR till alla medarbetare som är berörda av besluten. Det finns ofta personer på företagen som är intresserade av skydd av personuppgifter och därför kan det vara bra att de får arbeta som ambassadörer. Till skillnad från dataskyddsombudet som måste ha juridiska kunskaper, behöver inte ambassadörerna ha samma kunskap eftersom de ska förmedla information, inte komma fram till beslut om personuppgifter. 

Företaget bör ha rutiner för hur behandling av personuppgifter ska ske. Om en person slutar, bör det vara enkelt för en ny person att ta över positionen. Dessutom bör personerna ha möten regelbundet för att diskutera arbetet med dataskydd.