IMYs tillsyn av ett inkassobolag visar att bolaget hade bristande tillgänglighet och hantering av ärenden och gjorde sig skyldig till brott mot god inkassosed.
IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) genomför inte enbart tillsyn vid ärenden hänförliga till GDPR, utan arbetar även med tillsyn över exempelvis inkassoverksamheter, kreditupplysningsföretag m.m.
Myndigheten har genomfört en tillsyn över ett inkassobolag och har konstaterat att inkassobolaget har brutit mot inkassolagen. IMY har påpekat flertalet brister avseende tillgängligheten för gäldenärer.
Bristande tillgänglighet och hantering av ärenden – Brott mot god inkassosed
Enligt god inkassosed ska inkassobolaget vara tillgängligt för gäldenären och ska utan dröjsmål besvara gäldenärers frågor och skyndsamt utreda invändningar.
IMY hade fått in klagomål från olika personer, både skriftliga och muntliga klagogmål. Klagomålen handlar om bland annat inkassobolagets bristande tillgänglighet och hantering av ärenden. Många personer hade uppgett att det var vanligt med flera timmars telefonkö och att det ibland inte ens var möjligt att få en plats i telefonkön.
Telefonnumret till inkassobolagets kundtjänst hade även blivit borttaget från bolagets webbplats. Istället hänvisade bolaget webbplatsens besökare till telefonnumret som var angivet på inkassokravet.
I beslutet framgår följande citat från IMYs tillsyn i ärendet:
”Med hänsyn till att den normala fristen för invändning eller betalning i ett inkassokrav är kort är det mycket angeläget att gäldenären ges möjlighet att komma i kontakt med bolaget inom rimlig tid, dels för att kunna ta ställning till om kravet är korrekt, dels för att kunna invända i rätt tid.”
Integritetsskyddsmyndigheten beslut: 2020-10-14, Diarienr: DI-2019-11314, Sida: 11.
Av tillsynen framgår det även att inkassobolaget har underlåtit att hantera invändningar eller frågor som inkommit via e-post.
Inkassobolaget har bland annat även haft som rutin att skicka inkassokrav via digital brevlåda till gäldenärer, även fast gäldenärer har upplyst om att de inte har någon digital brevlåda, eller inte vill ta emot inkassokrav där.
IMY har beslutat att följa upp inkassobolagets åtgärder med att förbättra bristerna genom en ny tillsyn.