Marknadsföring till personer som gjort invändningar

Ett stort internationellt företag i Spanien bröt mot GDPR, när företaget bland annat inte slutade med marknadsföring till personer som gjort invändningar mot marknadsföringen. Företaget hade kontaktat kunder via både sms och telefon. Kunderna hade därefter kontaktat företaget och bett företaget att upphöra med marknadsföringen, vilket de har rätt till enligt GDPR. Däremot fortsatte företaget med marknadsföringen till dessa personer ändå, vilket strider mot GDPR. GDPR är en EU-förordning som gäller i alla EU- samt EES-länder. 

Marknadsföring till personer som gjort invändningar mot marknadsföringen

Företaget fick en sanktionsavgift som uppgick till över 8 miljoner euro. Dessutom fick de betala ytterligare 2 150 000 euro, eftersom de också bröt mot nationella lagar.

Granskningen av företaget visade också att de inte hade de tekniska eller organisatoriska delarna på plats, för att kunna hantera situationen på ett optimalt sätt som följer gällande lagstiftning. Exempelvis hade företaget inte några tekniska åtgärder för att se till att personer som inte ville ha marknadsföring, inte fick det.

Dessutom visade granskningen att företaget hade överfört personuppgifter till tredje land, och då är reglerna striktare. Tredje land innebär att det är ett land utanför EU/EES, där GDPR gäller inte.

Myndigheten som arbetar med GDPR-ärenden och som har befogenhet att utfärda sanktionsavgifter i Spanien är Agencia Española de Protección de Datos. Direktmarknadsföring är en vanlig metod som många företag använder. Exempelvis genom att skicka mejl eller sms. Däremot är det viktigt att känna till att en person har rätt att be företaget upphöra med marknadsföringen.